Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht).
Leerdoelen:
- De deelnemer vergroot zijn/haar kennis m.b.t. de effecten van ervaringsgerichte interventies bij mensen met LVB, met als vertrekpunt muziek- en bewegingsinterventies.
- De deelnemer krijgt nieuwe inzichten over de inzet van muziek en beweging voor spanning- en agressieregulatie bij mensen met LVB.
- De deelnemer krijgt nieuwe inzichten in het omgaan met spanning/agressie bij mensen met LVB.
Doelgroep: Onderzoekers, docenten, begeleiders en therapeuten.
Leeftijdscategorie: Niet leeftijd gebonden.
Muziek en bewegen zijn erg toegankelijk en laagdrempelig om in te zetten bij mensen met een licht verstandelijke beperking. In therapeutische context zien we dat muziektherapie en psychomotorische therapie veelvuldig worden ingezet met name bij stress/spanningsklachten en bij boosheid en/of agressief gedrag. Centraal bij deze twee therapeutische benaderingen staat dat het ervaringsgerichte karakter van de behandeling: “leren door doen”, goed aansluit bij de doelgroep. In deze deelsessie zal dan ook ingegaan worden op zowel de wetenschappelijke inzichten als de praktische toepassing van deze behandelvormen binnen deze doelgroep.
Tevens behandelen de sprekers de effecten van muziektherapie, de relatie tussen muziek en spanning/stress vermindering, en geven handvatten met betrekking tot hoe muziek laagdrempelig in te zetten is binnen de behandeling/begeleiding van mensen met LVB.
In deze presentatie zullen tenslotte de inzichten over de PMT-behandeling bij deze doelgroep, verkregen uit de literatuur én de praktijk, belicht worden. Het ‘hoe, wat en waarom’ zal worden toegelicht en als laatste wordt er stilgestaan bij het belang van effectmeting van PMT en de uitdagingen die hiermee in de praktijk gepaard gaan.