Contact|

14e Jaarcongres LVB


25 september 2025 | De Reehorst, Ede

8. Verklaringsmodel voor delictgedrag bij jongeren met een LVB

Brenda Riegman, adviseur, VanMontfoort.
Bodile Gerrits, orthopedagoog/teamcoach, Jan Arends.

Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht)

Leerdoelen: Deelnemers hebben kennis over de SIV en hebben handreikingen gekregen om de sociale probleemoplossingsvaardigheden van jongeren met een LVB te verbeteren.

Doelgroep: Professionals die werken met jongeren met een LVB.

Leeftijdscategorie: Jeugd (12 tot 18 jaar).
 

Bij jongeren met een licht verstandelijke beperking is sprake van o.a tekorten in de sociale probleemoplossingsvaardigheden. Onderzoek toont aan dat het trainen van de sociale informatieverwerking (SIV) de sociale probleemoplossende vaardigheden verbetert (O’Reilly, Lancioni, Sigafoos, Green, et al., 2004; O'Reilly, Lancioni, Sigafoos, O'Donoghue, et al., 2004) en dat agressief gedrag bij personen met een LVB afneemt (Taylor, Novaco, Gilmer & Robertson, 2004). Voor het verbeteren van de sociale probleemoplossingsvaardigheden wordt in So-Cool (leerstraf) gebruik gemaakt van verschillende cognitief-gedragstherapeutische methoden en technieken met behulp van het SIV-model. De stappen van de sociale probleemoplossing zijn voor de jongere bij So-Cool vereenvoudigd tot Stop!, Denk, Doe. In de deelsessie wordt dit verklaringsmodel uitgelegd en via interactief overleg handreikingen gedaan om dit model zelf toe te passen in begeleiding van jongeren met een LVB.